روایت مدیران صداوسیما از جنگ تحمیلی: صداقت، نه شانتاژ در گزارش‌ها

نشست تخصصی با حضور مدیران سابق صداوسیما در دوران جنگ تحمیلی، ابعاد رسانه‌ای این دوران حساس را مورد بررسی قرار داد. در این نشست، محمد هاشمی، رئیس سازمان صداوسیما در زمان جنگ، محمدمهدی پورمحمدی، مدیر وقت شبکه یک، غلامحسین کرباسچی، مدیر وقت شبکه دو، محمدعلی ایزدی، مدیر وقت خبر رادیو و تلویزیون، محمدعلی ابطحی، مدیر وقت رادیو و حسین قسیمی، مدیر وقت فنی صداوسیما، تجربیات خود را در مواجهه با جنگ تحمیلی و نقش رسانه در آن دوران به اشتراک گذاشتند.

مدیران سابق صداوسیما تأکید کردند که در گزارش‌های تلویزیونی زمان جنگ تحمیلی، مطلقا شانتاژ صورت نمی‌گرفته و صداقت در اولویت بوده است. آن‌ها همچنین به چالش‌های ابتدای انقلاب در صداوسیما اشاره کردند و گفتند که در آن دوران، اخراج‌ها فراوان و نظرات به‌شدت غیرتخصصی بود. یکی از نکات مطرح شده، تعهد صداوسیما به عدم دروغ‌گویی از آغاز انقلاب بود.

در این نشست، موضوعاتی چون تعداد کارمندان اخراجی صداوسیما پس از انقلاب، واکنش رهبری به قطعه «سپیده» محمدرضا شجریان از زبان محمدعلی ابطحی، معنای آهنگ «در باغ شهادت» آهنگران و مخالفت امام خمینی (ره) با پخش سر بریده و صدای او نیز مورد بحث قرار گرفت.

ایران پس از انقلاب، دو جنگ تحمیلی را تجربه کرده است؛ جنگ عراق و جنگ اسرائیل. نسبت «رسانه و جنگ» در این دو دوره و اینکه آیا جنگ اول، تجربه‌ای رسانه‌ای برای جنگ دوم شد، از جمله سوالاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. خبرگزاری خبرآنلاین برای بررسی این موضوع، نشستی با حضور راویان و تجربه‌دیدگان حوزه رسانه در جنگ عراق علیه ایران برگزار کرد.

منبع: khabaronline_ir