طالبینژاد: همکاری کیارستمی با جزنی، چپ بودن او را اثبات میکند/ «گاو» موضوع فقر نبود
احمد طالبینژاد، نویسنده، فیلمساز و منتقد سینما، در تحلیلی درباره سینمای موج نو ایران و برخی از آثار و چهرههای شاخص آن، به نکاتی قابل توجه اشاره کرد. وی با رد ارتباط فیلمهایی چون «گنج قارون» با واقعیت، این آثار را فاقد نسبت با زندگی واقعی دانست. طالبینژاد همچنین درباره فیلم «گاو» توضیح داد که موضوع اصلی این اثر، فقر به معنای رایج نبوده، بلکه به ارتباط فلسفی انسان با ابزار کارش پرداخته است.
این منتقد سینما در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع گرایش سیاسی عباس کیارستمی پرداخت و پرسید: «اگر کیارستمی چپ نبود، چرا با بیژن جزنی در تبلیغ فیلم همکاری میکرد؟» وی یادآور شد که بیژن جزنی پیش از فعالیتهای چریکی، گرایش چپی و مارکسیستی داشته است. طالبینژاد همچنین معتقد است که بهرام بیضایی هیچگاه به معنای مطلق چپ نبوده است.
وی در پایان به آثار شهرام مکری اشاره کرد و گفت که در فیلمهای او، گرفتاریهای نسل جوان به خوبی به تصویر کشیده میشود، هرچند که برخی از این آثار مانند «ماهی و گربه» موفق و برخی دیگر ناموفق بودهاند.
منبع: khabaronline_ir