شکست «پیرپسر» در هفتخوان ساترا؛ از سانسور تا قاچاق نسخه فیلم
فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، پس از طی مسیری پر فراز و نشیب، با موانع جدی از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (ساترا) مواجه شده است. این فیلم که از ابتدا با موضوع حساسیتبرانگیز خود، یعنی فروپاشی ساختارهای سنتی و اقتدار پدرانه، زیر ذرهبین نهادهای نظارتی قرار داشت، ماهها برای دریافت مجوز تولید و اکران درگیر بود.
«پیرپسر» در نهایت در ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ به روی پرده سینماها رفت و با استقبال چشمگیر مخاطبان، موفق به فروش بیش از دو میلیون بلیت و کسب درآمد ۱۸۱ میلیارد تومانی شد و عنوان پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کرد. با این حال، مسیر موفقیت این فیلم به همین جا ختم نشد.
در حالی که زمزمههایی مبنی بر احتمال معرفی «پیرپسر» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار به گوش میرسید، هیئت انتخاب نمایندگان ایران، این فیلم را از فهرست نهایی حذف کرد. حنیف سروری، تهیهکننده اثر، این اقدام را بدون توضیح شفاف دانست و ابراز امیدواری کرد که با توجه به تابعیت کانادایی کارگردان، این فیلم از سوی کانادا به اسکار معرفی شود، اما این امید نیز به ثمر ننشست.
فشارها بر فیلم ادامه یافت و در ۲۳ مهر، اکران «پیرپسر» بدون اعلام دلیل مشخصی متوقف شد. همزمان، اخباری مبنی بر تبدیل نسخه سینمایی فیلم به یک سریال شش قسمتی برای پخش در پلتفرمها منتشر شد که بسیاری آن را راهی برای ادامه حیات فیلم میدانستند. اما در اقدامی ناگوار، صبح ۴ آبان، نسخه قاچاق فیلم در کانالهای تلگرامی منتشر شد و ضربه نهایی را بر پیکر این اثر سینمایی وارد کرد.
این اتفاقات سوالاتی جدی را درباره رویکرد نهادهای نظارتی و نحوه برخورد با آثار هنری حساسیتبرانگیز مطرح میکند و پذیرفتنی بودن توجیهات ساترا در این زمینه را زیر سوال میبرد.
منبع: khabaronline_ir