محمدرضا داودنژاد: سینمای ایران با سیستم استانیسلاوسکی بیگانه است؛ دغدغه راهاندازی مدرسه بازیگری
محمدرضا داودنژاد، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در گفتوگویی با ایرنا، از عدم آشنایی جامعه هنری ایران با سیستم بازیگری استانیسلاوسکی انتقاد کرد و این موضوع را مانعی جدی برای پیشرفت بازیگران دانست. وی با اشاره به اینکه خود با این سیستم کار میکند، اظهار داشت: «در ایران هیچ کس سیستم استانیسلاوسکی را بلد نیست و کار کردن با آن دشوار است.»
داودنژاد دغدغه اصلی خود را تأسیس مکانی برای آموزش و آشنایی بازیگران با این متد بازیگری عنوان کرد و افزود: «اول باید سیستم استانیسلاوسکی را رایج کنیم.» وی با کنایه به وضعیت سینمای امروز، آن را به استخری تشبیه کرد که در ظاهر بزرگ و تمیز به نظر میرسد، اما در عمل عمق چندانی ندارد و سینمایی واقعی وجود ندارد.
این بازیگر پیشکسوت در خصوص سینمای کمدی نیز تاکید کرد که طنز باید از قصهای قوی برخوردار باشد. او گفت: «اگر کار کمدی قصهای قوی داشته باشد کار میکنم اما اگر نیتت فقط پول باشد، کارگردانهای جوان نمیرسند که به تو دستمزد دهند.»
محمدرضا داودنژاد در پاسخ به چرایی عدم کارگردانی خود، بیان داشت: «هرگز به کارگردانی فکر نکردهام. به نقطهای که دلم میخواهد، میخواهم برسم.»
وی در مورد فعالیتهای اخیر خود اظهار داشت: «در دو سال گذشته، سینمایی کار کردم اما پرکار نبودم. بعد از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، آنقدر که باید کار نداشتم.» داودنژاد به مشکلات مالی ناشی از کمکاری، به ویژه برای مستأجران، اشاره کرد و گفت: «وقتی کم کار میشوی، مقداری دچار مشکلاتی میشوی مخصوصا وقتی که مستاجر هم باشی.» وی با بیان اینکه در تلهفیلمها و سریالها فعالیت داشته، به مشکلات جسمی خود در ناحیه پا اشاره کرد که اکنون در آستانه بهبودی است.
داودنژاد با اشاره به سابقه نزدیک به ۱۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی، بیان کرد: «بعد از «مصائب شیرین» مقداری توانستم بازی کنم اما فضایی که از ته دل بتوانم دوباره تمرکز و در سیستم کار کنم شاید پیش نیامده باشد.»
منبع: irna_1313