حواشی مجسمه «زانو زدن والریانوس»؛ از مغایرت تاریخی تا ابهامات اجرایی
مجسمه «زانو زدن والریانوس امپراتور روم در مقابل شاپور ساسانی» از زمان رونمایی با انتقادات متعددی روبرو شده است. مهمترین ایراد وارد شده به این اثر، فاصله گرفتن آن از واقعیتهای تاریخی است. همچنین، گفته میشود پروژه بدون برگزاری فراخوان تخصصی، مشارکت انجمن مجسمهسازان و شفافیت در روند انتخاب و اجرا پیش رفته است.
علی نیکویی، کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان، در این باره معتقد است که برخی باستانشناسان و پژوهشگران تاریخ بر این باورند که در نقش رستم، امپراتور روم که زانو زده، فلیپ عرب بوده و والریانوس اسیر در دست پادشاه ایران است. این دیدگاه با توجه به متن کتیبهها، به واقعیت نزدیکتر به نظر میرسد.
جمشید مرادیان، هنرمند مجسمهساز، نیز به کیفیت پایین مجسمههای شهری اخیر اشاره کرده و میگوید این آثار عموماً به دست اهل فن ساخته نمیشوند. وی همچنین عمل زانو زدن انسان در برابر انسان دیگر را مفهوم جالبی برای ساخت مجسمه شهری نمیداند.
سعید معیدفر، جامعهشناس، بر اهمیت برجسته کردن نمادهایی که پیشینه تاریخی دارند، تاکید میکند و میگوید این اقدامات میتواند به درک بهتر تاریخ کمک کند. با این حال، او هشدار میدهد که استفاده از این نمادها لزوماً به معنای تغییر رویکرد نیست. وی با اشاره به محدودیتهایی که در روز کوروش برای علاقهمندان به پاسداشت میراث باستانی اعمال میشود، میپرسد آیا مانعتراشیها در این روز نیز متوقف خواهد شد؟
معیدفر در پایان تصریح میکند که این اقدامات در نهایت به تخریب میراث ملی میانجامد و این روند مشابه مصرف نادرست نمادهای دینی است که اکنون به سراغ نمادهای ملی و باستانی نیز رفتهایم.
منبع: khabaronline_ir