وزیر علوم: ارتقای اساتید فراتر از مقاله و پژوهش؛ تمرکز بر فناوری و اثرگذاری اجتماعی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیئت دولت، ضمن تاکید بر اهمیت مقالات پژوهشی و اسناد علمی، از تدوین آییننامه جدیدی برای ارتقای اساتید خبر داد که دیگر تنها محدود به تعداد مقالات، پژوهشها و کتابها نخواهد بود. وی با اشاره به قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر لزوم رسیدن سرانه استاد به مقاله به ۱.۵، اعلام کرد که این شاخص در حال حاضر به ۱.۲ رسیده است. وزیر علوم همچنین به تاثیر چشمگیر افزایش تعداد مقالات در رتبهبندی علمی کشور اشاره کرد و گفت که تنها با افزودن ۲۰۰ مقاله، رتبه ایران میتوانست از ۱۷ به ۱۶ ارتقا یافته و جای هلند را بگیرد. وی تاکید کرد که پژوهش و تحقیق، اساس دستیابی به فناوری است و نباید ارزش آنها دستکم گرفته شود. با این حال، وزیر علوم اشکال موجود در سیستم ارتقای اساتید را محدودیت آن به مقاله، پژوهش و کتاب دانست و اعلام کرد که آییننامه جدیدی تدوین شده است. بر اساس این آییننامه، در رشتههای پژوهشی، مهندسی و علوم پایه، فناوری نقش جدی در ارتقای اساتید خواهد داشت و این فرآیند تنها به مقاله محدود نخواهد شد. برای حوزههای علوم انسانی، اجتماعی و هنر نیز، تاثیرگذاری اجتماعی و حل مسائل به عنوان ملاکهای اصلی ارتقا در نظر گرفته شدهاند تا این خلاء جبران شود. وی همچنین در خصوص وضعیت خوابگاههای دانشجویی، ضمن پذیرش نامناسب بودن شرایط فعلی، از ارسال نامهای رسمی به سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ردیف بودجهای خاص جهت اصلاح خوابگاههای در معرض خطر خبر داد. اولویت اصلی وزارت علوم، ساخت خوابگاههای متاهلی اعلام شد و وزیر علوم از در دست ساخت بودن ۴ هزار واحد خوابگاه متاهلی خبر داد که از سال گذشته آغاز شده است. تاکنون ۵۰۰ واحد از این خوابگاهها به بهرهبرداری رسیده و ۵۰۰ واحد دیگر نیز طی یکی دو ماه آینده آماده خواهند شد که این امر نشاندهنده تحول چشمگیری در این حوزه است.
منبع: irna_1313