معطلی اتوبوس‌های نو در گمرک؛ بحران ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تشدید می‌شود

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل و واردکننده ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری از معطلی گسترده اتوبوس‌های نو در گمرک خبر داد و این وضعیت را نتیجه بروکراسی پیچیده اداری دانست. وی با اشاره به تصویب واردات ۲ هزار اتوبوس در سال ۱۴۰۲، اعلام کرد که فعالان این حوزه همچنان درگیر مراحل اداری در وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی هستند. در حال حاضر، ۱۶ اتوبوس صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ در گمرک بازرگان و ۲۴ دستگاه اتوبوس چینی در بندر رجایی متوقف شده‌اند، در حالی که کمبود صندلی در پایانه‌های مسافربری و ناتوانی در اعزام بیماران به تهران، نشان‌دهنده وخامت اوضاع است. این مقام مسئول تاکید کرد که مشکل اصلی، تحریم‌های خارجی نیست، بلکه “خودتحریمی” و بروکراسی داخلی عامل اصلی این معضل است. وی با مقایسه وضعیت فعلی با گذشته که واردات اتوبوس از آلمان تنها ۴۰ روز به طول می‌انجامید، از افزایش چشمگیر هزینه‌های انبارداری و فشار مالی بر شرکت‌ها گلایه کرد. بر اساس استانداردهای موجود، به ازای هر ۴ تا ۴.۵ هزار نفر باید یک اتوبوس فعال وجود داشته باشد، اما ناوگان فرسوده کشور با تنها ۶ تا ۷ هزار دستگاه، قادر به پاسخگویی به نیاز واقعی بیش از ۲۰ هزار دستگاه نیست.

منبع: farsna