سهم بنزین از سبد هزینههای خانوار؛ فرصتهای از دست رفته توسعه زیرساخت
تحلیل روند قیمتگذاری بنزین در ایران نشان میدهد که تثبیت دستوری قیمتها، ضمن ایجاد یارانه پنهان و افزایش مصرف، کشور را به سمت شوکهای قیمتی ناگهانی سوق داده است. این گزارش با مقایسه سناریوهای مختلف، پیامدهای اقتصادی عدم اصلاح قیمت بنزین را بررسی کرده است. در سناریوی اول، اگر قیمت بنزین از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ روند طبیعی خود را طی میکرد، قیمت آن در سال ۱۳۹۸ به حدود ۵,۱۴۸ تومان و تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۳۵ هزار تومان میرسید. سناریوی دوم، که تعدیل تدریجی قیمتها از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ را در نظر میگیرد، نشان میدهد که عدم انجماد قیمت بنزین پس از سال ۱۳۹۴، قیمت آن را در سال ۱۳۹۵ به ۱,۳۲۰ تومان میرساند و با رشد متوسط سالانه ۳۲ درصدی، تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۲۱ هزار تومان افزایش مییافت. این گزارش تاکید میکند که در صورت ادامه اصلاحات قیمتی مداوم و تدریجی، درآمد حاصل از آن میتوانست صرف توسعه زیرساختهای حیاتی کشور شود. به عنوان مثال، با این درآمدها امکان ساخت سالانه ۶۹ کیلومتر مترو، خرید ۱۴,۶۰۰ دستگاه اتوبوس جدید یا افزایش ۷,۶۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور فراهم میشد. این ارقام نشاندهنده فرصتهای از دست رفته در حوزه توسعه زیرساختها به دلیل سیاستهای تثبیت قیمت بنزین است.
منبع: khabaronline_ir