طرح بنزینی سقاب اصفهانی؛ میراث انتخاباتی سعید جلیلی در دولت پزشکیان؟
انتصاب سقاب اصفهانی به عنوان رئیس سازمان نوظهور و فراوزارتخانهای، که قرار است مسئولیتهایی چون ساتبا، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و بهرهوری وزارت صمت را بر عهده گیرد، نشان از عزم دولت چهاردهم برای ایجاد تحول در حوزه انرژی دارد. این رویکرد در راستای سیاستهای دولت سیزدهم است که پیشتر با اتخاذ تصمیماتی چون محدودسازی استفاده از کارت جایگاه و تعیین سقف خرید بنزین، تلاشهایی برای مدیریت مصرف سوخت انجام داد، اما این اقدامات نتوانستند بحران را به طور کامل برطرف کنند.
ریشه بحران مصرف سوخت به تصمیمی در مجلس هفتم بازمیگردد که با هدف کنترل تورم، افزایش قیمت بنزین را ممنوع کرد. اکنون، انتصاب سقاب اصفهانی به عنوان رئیس سازمان جدید، با واکنشهای سیاسی گستردهای روبرو شده است. اصل موضوع اما، طرحی است که مقامات دولتی آن را کاملترین راهکار برای ساماندهی وضعیت فعلی میدانند. این طرح که به “یا مصرف کن یا بفروش” معروف است، در واقع همان برنامهای است که سعید جلیلی در دوران انتخابات ریاستجمهوری مطرح کرده بود. بر اساس این طرح، بازاری برای معاملات بنزین و سایر حاملهای انرژی راهاندازی میشود تا افراد بتوانند سهمیه خود را مصرف یا در این بازار به فروش برسانند.
ضرورت دور شدن از موضعگیریهای سیاسی و ارزیابی کارشناسی طرحهای ارائه شده، امری حیاتی برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته در ایران است.
منبع: khabaronline_ir